Jsem bez práceCitát z komentáře k článku "Wait Until 2017 Before Job Market Recovers", přesně vystihuje, jaká je situace na pracovním trhu ve světě a lze si tak snadno představit, co nás všechny čeká. Myslí si snad někdo, že firmy v ČR budou zaměstnávat drahé zaměstnance, když můžou za zlomek ceny získat stejně kvalitní pracovníky v cizině?

"A student with an engineering degree in China is offered around $7000 the first year. In India it's around $14,000. In the US it's around $50,000. Forget about people working behind a sewing machine, there is a huge wage gap up and down the employment line. There's really no reason to do anything here, when you can do it for much less over there."


Všichni nemůžou být zaměstnaní...

Měli bychom si už zvyknout na to, že bude stále méně práce a nezaměstnanost se bude jen zvyšovat. Je jen otázkou času, kdy třeba náš zaměstnavatel nebude schopen konkurovat na globálním trhu, zkrachuje, příp. přesune svůj provoz do levnějších zemí. Nesouvisí to s žádnou krizí, ten "globální proces" začal již dávno a současná krize to jen vyostřila. Stále se divím, že to ještě málokdo chápe, že to politici nevidí, že všichni stále věří, že se vše vrátí do bývalých kolejí ;-)

PROČ se asi ruší veškerá výroba v celé Evropě a vše se pomalu přesunuje do Indie, Číny, či jiných levných zemí? Ano, výroba je tam levnější, náklady na pracovníky jsou tam minimální, není potřeba zajišťovat všechny ty sociální "jistoty", na které jsme v Evropě zvyklí a které prodražují cenu výroby i služeb.

PROČ se asi ruší veškerá výroba v ČR, např. výroba sirek, výroba WC papíru, výroba porcelánu, keramiky, hraček, oblečení, elektroniky? PROČ se dováží z ciziny cibule, brambory, jahody, víno, maso, mléko, jogurty, či blbej česnek? Ano, jsme drazí a nejsme schopni konkurovat levným výrobkům ze světa ani dumpingovým cenám, za které k nám zboží dováží všichni prodejci z jiných zemí.


Vždyť je to tak jednoduché...

Divíme se, že není práce, že se zavírají fabriky, že jsou lidi bez práce, ale proč to tak je? Jednoduché, jsme příliš zvyklí na pohodlný život, v práci se moc nepředřeme a chceme stále nějaké výhody a pracovní požitky. Nedivme se tedy, že firmy krachují a výroba se přesouvá do levné ciziny, kde takové "nároky" nemají a kde jsou schopni vyrobit to samé za zlomek ceny.

Kdo nemůže najít práci, tak ať se nejprve zamyslí, co vlastně umí, co může nabídnout nějakému zaměstnavateli, zda bude pro něho přínosem a v čem mu může pomoci. Je pak docela jednoduché zjistit, že mnohdy vlastně nemáme co nabídnout a přitom požadujeme přehnaný plat, který nám nikdo nedá.

Ověřil jsem si mnohokrát, že jedinou šancí, jak získat práci a jak si ji udržet, je něco umět a mít nějaké pracovní zkušenosti. Kdo tohle nenabízí, tak nemá šanci získat práci, nemá šanci na uplatnění na pracovním trhu a nemá šanci si dobře vydělat.

"Náklady práce u nás dosáhly asi 1300 eur měsíčně oproti 250 až 400 eur u nových členů EU a dumpingový tlak cca 150 eur v čínském průmyslu sílí. Zahraniční kapitál tedy stále více láká přesun na Východ."

Stát v tom sice může trochu pomoci, kdyby třeba více podporoval kvalitní vzdělání, preferoval školství, před všemi těmi nesmyslnými investicemi typu předražené dálnice a vybavení armády, kdyby podporoval vědu a výzkum, kdyby alespoň učitelé měli větší plat, jak tramvajáci a sekretářky. Jelikož ale na stát nemůžeme spoléhat, tak nám zbývá jediné:

Vzdělávat se, učit se, zlepšovat se v našem oboru! To je jediná cesta, jak se můžeme uplatnit na pracovním trhu a jak můžeme získat práci na globálním trhu.

8 comments

  1. Jobie // 18. května 2010 18:07  

    Nejen k tomu česneku, který se už v ČR skoro nepěstuje: "Dnes je to fajn. Česnek koupím z Číny, cibuli z Polska, rajče ze Španěl, jogurt z Německa. Tak to má být. Potravinová samostatnost státu je blbost, zvláště když se nám dnes otřásá v základech celá EU. Je zajímavé, že na západě si soběstačnost regionů udrželi a u nás se vše zlikvidovalo, asi budeme vepředu, nebo neumíme počítat..."

    - úryvek z článku: Sociální ráj je na dosah

  2. Anonymní // 19. května 2010 17:19  

    Česnek z Číny má s česnekem společný pouze název, rajčata ze Španělska jsou divné červené koule bez chuti... Na Západě si potravinovou soběstačnost regionů udrželi pouze díky masovým dotacím státu.

  3. Jobie // 19. května 2010 17:35  

    S tou "kvalitou" některých dovozových plodin souhlasím, ale myslím, že některé země nespoléhají jen na dotace státu. Někde lidé preferují malé místní farmářské trhy a nakupují sice za dražší ceny, jak někde v supermarketu, ale dostanou mnohem lepší kvalitu. O podpoře regionálních pěstitelů ani nemluvě ;-)

  4. Remcal // 30. června 2010 14:17  

    Do půlky článku lze souhlasit. Pak již z reálných postřehů vyvozujete nesmyslné závěry. Člověk v Evropském prostoru nemůže konkurovat dělníkovi v Číně, kde jsou otřesné podmínky pod úrovní počátku 19. století. Levně se tam vyrábí proto, že se ve velkém extrémě huntuje životní prostředí, lidé pracují ve fabrikách s vojenským režimem také mají takové práva(rozuměj: žádná).
    Dokud se z nás nestanou nevolníci, robotující v koncentrácích, nebude jim moci konkurovat nikdo.

    Fráze o zvyšování ceny práce vzděláním jsou prokázaným nesmyslem - po celé Evropě roste počet nezaměstnaných vysokoškoláků, v tomto ohledu má Čr ještě co dohánět:)
    Žádné vzdělání ani zkušennosti vás před dlažbou neochrání, to moc dobře vědí například nezaměstnaní nad 45 let věku, kteří mohou umět a znát co chtějí.. jejich zkušennosti a praxe je jsou příliš drahé...

  5. Jobie // 1. července 2010 17:24  

    Remcale, je mi jasné, že výroba v Evropě nemůže konkurovat Číně a jiným asijským zemím, ale právě proto jedině vzdělání může pomoci konkurovat v něčem jiném. Těžko někdo pojede na operaci do Číny, takže doktoři by mohli být příkladem. Těžko si někdo zavolá domů čínského architekta, ať mu zařídí byt.

    Kdyby třeba více lidí umělo jazyky a mohli pracovat v zahraničních firmách, tak jak může konkurovat levný čínský dělník? Jsem opravdu přesvědčen, že jedině vzdělání, dobré vzdělání, může pomoci Evropě uplatnit se na trhu.

    Dobře, vzdejme boj s levnou čínskou výrobou, tam nemůžeme konkurovat, ale je přece plno jiných oborů, kde se dá uplatnit, když člověk něco umí.

  6. Anonymní // 22. července 2010 15:02  

    Souhlasím s Remcalem, autor je mimo mísu. Jaképak máme benefity, výhody? Snad to, že máme "sociální a zdravotní" systém? A máme se snad ubírat tou cestou, že budeme dřít za hrstku rýže, abychom byli konkurenceschopní? To snad nemyslí nikdo z diskutujících vážně? Nebo se vykašleme na ekologii, abychom byli konkurenceschopnější? A kecy o lenosti Ćechů už mě také nadzvedávají, možná se flákají státní úředníci - já jsem většinu svých pracovních let strávila u soukromých firem a mám tak akorát zaděláno na únavový syndrom.Mnoho z mých kolegů je na tom stejně.

  7. Jobie // 22. července 2010 18:18  

    Pro Anonymní: Článek byl o tom, že nemůžeme konkurovat levné výrobě v Číně a v jiných levných zemích, takže bychom se měli smířit s tím, že plno výrobních profesí zanikne, proto plno firem již zaniklo a stále více lidí bude nezaměstnaných. NEMUŽEME konkurovat, neboť v EU/US je určitý sociální standard služeb, pracovních podmínek, zaměstnaneckých výhod.

    Nebylo to o tom, že máme náš standard a požadavky na úroveň práce snižovat, ale o tom, že nemůžeme konkurovat, ať se snažíme, jak chceme. Lidi chtějí stále levnější výrobky, které jde vyrobit jedině v Číně a tím nutí nadnárodní společnost výrobu přesouvat do Asie.

    Už rozumíte, o čem byl ten článek?

  8. Anonymní // 3. srpna 2010 6:18  

    "Průměrný měsíční plat dělníka v automobilce v Číně je v přepočtu kolem 6 000 českých korun. Ve Švédsku je to 55 tisíc korun..." a proto Čínská automobilka Geely převzala Volvo a v blízké budoucnosti převezmou další čínské, či indické, firmy i ostatní výrobce a prestižní značky.

    Jak dlouho bude ještě zbývající výroba v EU odolávat? Tipuji tak max. 10 let ;-)

Okomentovat