V předchozím příspěvku jsem zmínil, že kdo není registrován na Úřadu práce, tak si musí sám platit sociální a zdravotní pojištění. Co má ale dělat podnikatel (OSVČ) s živnostenským listem, když nemá zakázky a je tedy ve své podstatě také vlastně "nezaměstnaný"?

Podnikatel se nemůže registrovat jako nezaměstnaný!

Když jsem byl zaměstnaný, tak jsem měl současně živnostenský list (ŽL), kdy podnikání jsem vykonával jako vedlejší pracovní činnost. Zálohy z podnikatelské činnosti jsem neplatil žádné, neboť náklady každý rok většinou převážily příjmy z podnikání, neměl jsem tedy povinnost platit zálohy na SP ani ZP.

(Řekl bych, že co jsem odvedl ze svého hlavního pracovního poměru a co za mě ještě odvedl můj zaměstnavatel, tak dostatečně naplnilo státní pokladnu. Nemluvě o tom, že jsem odváděl daň ze superhrubé mzdy, což znamená zdanění i toho, co jsem nikdy nedostal.)

Kdo je ale bez hlavního pracovního poměru, tj. dostane výpověď nebo sám výpověď dá, tak se jeho živnost automaticky mění na hlavní pracovní činnost, kdy vzniká povinnost platit alespoň minimální zálohy na sociální i zdravotní pojištění. Nejde se také ani registrovat na Úřadu práce a žádat o nějakou podporu.

Co má dělat nezaměstnaný podnikatel?

Podpora podnikání v tomto státě je opravdu "ukázková". Každý podnikatel musí povinně platit státu zálohy, aniž by měl nějaké příjmy, kdy každému je jistě jasné, že samostatné podnikání drobného podnikatele s sebou nese i další provozní náklady, které bez zakázek a bez práce musí každý podnikatel platit a přitom nemá na nic nárok. Povinné platby na sociální a zdravotní pojištění si ani nemůže dát do nákladů ;-)

Příklad pro rok 2009:

- minimální platba sociální pojištění: 1720,- Kč
- minimální platba zdravotní pojištění: 1590,- Kč

Měsíční povinný "odvod" státu činí tedy 3.310,- Kč, tj. ročně 39.720,- Kč, takže podnikatel, který ročně vydělá 40 tisíc nemá vlastně NIC, ale musí odvést povinně "daň z příjmu" z těchto 40 tisíc. No není to legrace? Nic jsem nedostal, neboť co jsem vydělal, tak jsem musel povinně odvést státu a ještě mám odvést daň z takového "příjmu"? Zaplatím tedy tímto státu daň za něco, co vůbec nemám ;-)

Co tedy může udělat "nezaměstnaný" podnikatel, když nemá práci? Jednoduše, stačí zajít na Živnostenský odbor příslušného Městského úřadu a zrušit nebo pozastavit živnost. Zrušení i pozastavení živnosti je zdarma, stačí vyplnit jednoduchý formulář, který mají na daném úřadě a v den podání žádosti je ihned živnost přerušena nebo ukončena.

Jedině při zrušení nebo pozastavení živnosti se pak může podnikatel (OSVČ) registrovat na Úřadu práce, dostane podporu v nezaměstnanosti a stát za něj současně platí všechna zákonná pojištění. No není "krásné" být nezaměstnaný?

Proč stát nepodporuje OSVČ?

Nebylo by mnohem smysluplnější a rozumnější spíše podpořit podnikatele, který zrovna nemá práci nebo zakázky, třeba tím, že nemusí platit povinné zálohy na SP / ZP? Vždyť roční zúčtování řeší všechny doplatky nebo přeplatky z příjmu a stát by tak alespoň trochu podpořil každého, kdo by chtěl podnikat a nestojí jen s nataženou dlaní na sociální dávky ;-)

21 comments

  1. Anonymní // 23. června 2009 12:03  

    naprosto souhlasím, jsem v této situaci a jsem nucena příštím měsícem odejít na úřad práce, ikdyž je to pro mne ponižující a podnikám již rok, ale podnikání teď nejde a nejsou peníze na práve takto SMYSLUPLNÉ peníze státu, které vlastně nemáme. Ano, je to ohromné platit státu víc než si vyděláme, to je v ČR asi úděl OSVČ. Děkuji za článek

  2. Anonymní // 9. července 2009 12:16  

    Tak tak, plný souhlas.
    Do podnikání jsem dal všechno, ale poslední měsíce zisk 0,- čekám kdy se mi to začne vracet, bohužel už tento měsíc si musím na platbu SP/SZ půjčit. Ještě měsíc a jdu na pracák. Tudy cesta skutečně nevede. Článek výborný a věcný.

  3. Anonymní // 4. srpna 2009 2:25  

    Také jenom chválím Jobie za skutečně výborné podání tohoto problému. Já mám ŽL již 15 let a dalo se z mé činnosti vyjít asi tak, jako v průměrném zaměstnání, nic moc, ale vyhovuje mi volná pracovní doba... nicméně, vloni už bylo hodně poznat, že byznys dobrý není, ale stále něco zbylo, i když se zaplatily poplatky, bohužel, letos poprvé 15 letech je příjem opravdu pouze na pokrytí SP a ZP. Skutečně, jenom moc nerada ŽL přeruším, protože vím, že se k OSVČ již zpět nevrátím... snad bych klidně vydržela nějakou dobu i úplně bez příjmu, ale být bez příjmu a ještě doplácet z úspor či-li vlastní kapsy na poplatky ? to je opravdu špatné. Sdílím názor, že při nějakém minimálním příjmu, řekněme 2,500 - 3,000,- Kč měsíčně by stát měl pro OSVČ tyto poplatky hradit a stále by ušetřil. Většinu lidí dožene právě placení SP a ZO k tomu, že se octnou na sociálce, kde přečkají do důchodu. Já osobně mám 7 let do důchodu, pokud nebudu provozovat činnost, tedy půjdu-li poprvé v životě na ÚP, nepočítám, že se ještě někdy ke svému podnikání vrátí, do práce mě nikdo nevezme, přestože mluvím plynule anglicky a ovládám dobře PC - jsem pro české firmy stará - (firmy v ČR si stále neuvědomují a nedoceňují ohromnou pracovní perspektivnost žen, které mají děti z domova, mají 30 let praxe, já například 20 let v zahraničí, a dostatek času dělat práci naplno) ...a tak mě bude mít stát na krku až do důchodu - ať již jako nezaměstnanou, kdy za mne bude stejně platit SP i ZP, poté případně nemocenskou a nakonec sociálku, protože můj muž je plnně invalidní, takže v mém případě, stát prodělá hodně. Škoda nás všech práce chtivých a ve své podstatě nezaměstnaných. děkuji za krásný článek!

  4. Anonymní // 10. srpna 2009 17:53  

    Souhlasím...Podpora státu pro ty, kteří se snaží a SKUTEČNĚ pracovat chtějí, je nulová.Jsem OSVČ už dlouhá léta, ze svých daní a povinných odvodů přispívám státu (vše vždy včas a poctivě) a čekala bych nějakou reciprocitu v dobách, kdy je hůř, což je zrovna teď v době krize. Místo toho se musím každý den potkávat ve svém okolí se zástupy lidí v produktivním věku, o nichž vím, že žijí na dávkách již celá léta a k nimž putuje i ta moje "trocha do mlýna". Ale upřímně, můžeme od našich zákonodárců (a je jedno, jestli je před volbami nebo po volbách) čekat, že poctivým lidem vyjdou nějak vstříc?! Nemůžeme, musíme si pomoct sami!!

  5. Anonymní // 10. prosince 2009 20:30  

    to anonymní ze 4.8.09 2:25 Měl by to platit "stát". A víte vy vůbec, že ten stát jsme my? Takže proč mám někomu něco hradit? Tady toho je, co je solidární, např, jen neléčebné výdaje v nemocnici - jídlo ect, na ZTPP(třeba příspěvěk na auto, ve kterém ZTTP nikdy neseděl, jezdí si rodinka!) Tady je přesolidarizované, to už není solidárnost, to je okrádání jiných.

  6. BezPrace.info // 16. prosince 2009 9:21  

    Paní to myslela tak, že pro stát by bylo lepší (i pro všechny daňové poplatníky), kdyby ji stát podpořil v jejím drobném podnikání a nemusela by na úřad práce pro podporu nebo na sociálku pro dávky (to přeci přijde na mnohem víc). Studenti si také můžou přivydělávat a neplatí povinně ty měsíční zálohy.

    Stačilo by, kdyby se to vyúčtovalo až v tom ročním přehledu a příp. doplatilo. To není o solidaritě, ale o logice.

  7. Anonymní // 18. ledna 2010 1:33  

    Děkuji, ano - pro - "Anonymní // 10. prosince", myslela jsem to skutečně tak, jak to upřesnil "BezPrace.info".
    Ve svém věku jsem mimo jednou porod nevyužila - díky Bohu - žádné zdravotnické zařízení, pominu-li preventivních prohlídek! Nikdy jsem nevyužila žádnou státní výhodu ať už nemocenskou, nezaměstnaneckou či jinou sociální podporu, dokonce i studium jsem si v zahraničí hradila ze své kapsy! a v mém věku si myslím, že jsem v ČR ojedinělý případ! Nicméně, stále se nějak protloukám, byznys nejde a já platím opravdu ze své kapsy zdravotní i sociální pojištění, poctivě jako každý jiný člověk a každý rok, již 16 let, takže a i já stále tu "trocha do mlýna", jak bylo uvedeno stále dodávám. Takže ta logika mi možná opravdu chybí, jak "Anonymní // 10. prosince" řekl, protože, kdybych logicky uvažovala, dávno bych byla státu na krku! Zatím stále ještě mohu finančně dotovat stát, od kterého nemám, neměla jsem a mít nebudu žádné!!! výhody. I ten důchod mi totiž bude chodit ze zahraničí, kde stačilo na minimální důchod odpracovat 10 let.! Takže tak .....

  8. Anonymní // 24. října 2010 14:08  

    Dobry den,
    mela bych otazku. Pokud si zaridim zivnost ale nebudu mit zakazky, pozastavim si ji a v tomto pripade se tedy mohu prihlasit na pracovni urad. Jak je to ale v pripade, kdy mam nabidku na hlavni pracovni pomer na pracovni smlouvu (je nutne si v tomto pripade zivnost zrusit, nebo muze zustat dale pozastavena? - v tomto pripade by mi neplynula povinnost odvadet SZP ale platil by to za me zamestnavatel)? Dekuji

    urbino@seznam.cz

  9. Jobie // 24. října 2010 15:06  

    Když začnete pracovat na HPP, tak živnost se nemusí rušit ani ji nemusíte pozastavovat. Klidně můžete být zaměstnaná na HPP a mít vedle toho ještě živnost. (Zaměstnavatel za Vás platí SP/ZP z pracovního poměru a z živnosti musíte platit jen když z ní máte větší příjem, jak nějaká částka, ale nevím, kolik to teď je. Sdělí i telefonicky na každé OSSZ.)

    Když máte živnost již pozastavenou, tak se nic neděje, nemusíte ji úplně rušit. Normálně můžete pracovat v zaměstnání a nic neplatíte, jen zaměstnavatel za vás platí odvody (stejně jako při registraci na pracáku to platil ÚP).

    Jen pozor na datum, do kdy ji máte pozastavenou, ať se vám automaticky neobnoví :-)

  10. Anonymní // 12. listopadu 2010 22:15  

    Tahle problematika se týká i absolventů, kteří čerstvě dokončili školu. Po celou dobu studia na VŠ jsem byla souběžně OSVČ, v předposledním ročníku jsem překročila hranici 26let a i přesto, že šlo o mou první vysokou školu, byla jsem nucena odvádět veškeré zálohy a daně. Moje činnost byla brána jako hlavní, ikdyž jsem měla příjmy velmi nízké a stále jsem byla studentem. Nyní jsem půl roku na ÚP, neboť - jak píšete v diskuzi výše - zaplatím veškerý svůj příjem "státu". Myslím si, že kdyby byli absolventi škol po studiu nějaký čas zvýhodněni v odvádění těchto dávek, většina by se ráda realizovala ve svých podnikatelských záměrech a dostala tak šanci uspět (a popř. pak zálohy platit s menšími problémy). Věřím, že mají absolventi velký pracovní potenciál a nejsou zdaleka tak "líní" nebo "nezkušení" jak se obvykle tvrdí :-)

  11. Anonymní // 6. února 2011 20:44  

    Může mít příjmy OSVČ ze svého podnikání a současně být vedena na úřadě práce, který platí sociální a zdravotní pojištění.

  12. Jobie // 7. února 2011 9:19  

    Pro Anonymní výše: To si tedy opravdu nejsem jistý, že můžete podnikat jako OSVČ a současně být veden na Úřadu práce. Kdo je v evidenci na ÚP jako uchazeč o práci (nezaměstnaný), tak nesmí pracovat ani mít jiný výdělek (v r. 2010 si snad každý mohl přivydělat kolem 4 tis., ale to nyní zrušili).

    Pochybuji, že by za někoho platil ÚP sociální a zdravotní, když takový člověk podniká jako OSVČ. Informujte se na to přímo na ÚP.

  13. Anonymní // 15. května 2011 13:06  

    Dobrý den,
    můžu vědět jak se v mém případě (OSVČ,na prázdniny bez práce,příjem kolem 250 000kč za rok 2010) počítá moje podpora v nezaměstanosti? Ted na prázdniny pozastavím živnost a budu na pracáku ale nejsem si jist,jak z mých příjmů vypočítají podporu.V daňovém přiznání jsem použil paušál,učím angličtinu. Děkuji Honza

  14. Anonymní // 24. května 2011 0:14  

    Pro Honza: Nejprve je nutné mít odpracováno za poslední 3 roky nejméně 12 měsíců - jako OSVČ nebo jako zaměstnanec, obojí lze sčítat. Pokud jste pouze podnikal, výše PVN se stanoví podle vyměřovacího základu na sociální (důchodové) pojištění na ČSSZ, zjištěného podle Vašeho přehledu, který se každoročně na ČSSZ podává do měsíce po daňovém přiznání. Placení sociálního pojištění je základní podmínkou pro nárok na PVN. Máte-li tedy odpracováno min. 12 měsíců za poslední 3 roky před datem zaevidování na ÚP, po ukončení/pozastavení SVČ/ŽL si na správě soc. zabezpečení vyžádejte potvrzení pro ÚP, kde bude uveden vyměřovací základ. Pro výši podpory hodně záleží na tom, kolik měsíců jste v minulém roce činnost provozoval, zjednodušeně řečeno (pozor - stále za podmínky, že máte za posl. 3 roky odpracován min. 1 rok): podnikal-li jste v minulém roce 12 měsíců, Váš čistý zisk - rozdíl příjmů a výdajů - před zdaněním se rozpočítá na jednotlivé měsíce, a čím více měsíců jste podnikal, tím méně peněz dostanete. Je-li tedy 250.000 čistý zisk, vyměřovací základ činí nejméně 50 procent, tedy 125.000 (mohl jste si stanovit i vyšší základ, samozřejmě). Pojištění činilo asi 29 procent z této částky. Oněch 125.000 vydělte počtem měsíců vykonávání činnosti a dostanete tak jakousi "čistou mzdu" pro výpočet PVN na pracáku: PVN činí 65 proc. po dobu prvních dvou měsíců, 50 proc. po dobu dalších dvou měsíců, 45 proc. zbývající měsíc. Xe

  15. Anonymní // 6. května 2012 19:42  

    Já teda nevím, ale pokud někdo podniká a je třeba 5 let ve ztrátě, jak může tuto činnost dělat, když si chudák vlastně nevydělá ani na to pojištění?! Já jsem podnikala, nyní jsem zaměstananá, takže znám obě strany...a taky vím, že pokud opravdu nevydělávám, činnost prostě ukončím. Ale to, že někdo neustálě fixluje zisky a výdaje...my to za vás jako máme platit?! Akceptovala bych úlevy tak maximálně první rok podnikání, ale potom už ne. Zaměstnanců se taky nikdo neptá, kolik a jestli chtějí platit a jestli jim pak něco zbude. A o tom jestli ze státu budu nebo nebudu mít v budoucnu nějaké vyhody, o tom bych taky mohla polemizovat, vzhledem k mému věku (důchodu se asi nedožiju) a do státní kasy přesto odvádět musím. Tak čemu se furt divíte, že máte platit pojištění, jako všichni ostatní?

  16. Anonymní // 15. srpna 2012 10:55  

    Třeba proto, že zatímco zaměstnanci platí pojištění ze svého platu, OSVČ ho musí platit i tehdy, pokud mají příjmy jen minimální nebo žádné? Máte potíže pochopit, že v podnikání nemusíte mít nutně stálr stejné příjmy a jsou měsíce nebo roky lepší a mesíce nebo roky horší? Chápu, že podle sebe soudíte ostatní a že vy byste zjevně příjmy a výdaje fixlovala, ale většina OSVČ to v nějaké zásadní míře skutečně nedělá. Ony totiž finanční úřady taky nejsou úplná parta blbců. Takže nezáviďte (ono stejně není co), nemluvte jménem ostatních ("my") a pokud možno mlčte.

  17. Anonymní // 6. září 2012 17:38  

    Dobrý den, nevíte někdo, jak je to s podnikatelem, který přeruší živnost a nahlásí se na úřad práce jako nezaměstnaný, zda má podporu či nikoliv? Děkuji

  18. Jobie // 8. září 2012 7:00  

    Když se chcete přihlásit na ÚP, tak "stačí zajít na Živnostenský odbor příslušného Městského úřadu a zrušit nebo pozastavit živnost." Jinak vás na ÚP nezaregistrují. Na podporu máte nárok, ale musíte vyplnit všechny potřebné papíry na ÚP a dodat jim potvrzení z OSSZ o placení SP.

  19. Anonymní // 6. ledna 2014 20:22  

    Dobry den,
    Pred lety jsem byl registrovan na UP po zamestnani. Jeste predtim jsem byl OSVC. Behem zamestnani jsem mel zivnost prerusenou. Automaticky se mi obnovila jeste pred nastupem na UP. Na UP na tuto kolizi neprisli, stejne tak jako ja do ted. Pri nahodne kontrole jsem zjistil, ze mam zivnost obnovenou jeste pred tehdejsim nastupem na UP. Nevite, jaky je postih? Prijde mi zvlastni, ze na to neprisel ani UP, ktery by mel provadet kontrolu registrovanych. Diky za info.

  20. Jobie // 8. ledna 2014 2:09  

    Hmm, tak v tom chaosu, co zavedl Drábek na ÚP se tomu vůbec nedivím. Vždyť oni tam nestíhají ani základní evidenci, natož nějaké kontroly.

    Každopádně, hned bych to řešil na Živnostenském úřadě, aby to opět přerušili. A na ÚP to chce taky vyřešit, ale postih by šel snad ukecat nějakým čestným prohlášením, že jste žádnou činnost nevykonával a že k tomu obnovení došlo nedopatřením.

    Ať to vyjde bez následků!

  21. Anonymní // 12. června 2014 16:04  

    Proboha je to pravda. Já stále doufal v obrat, ale ten po roce se stále ne a ne. Vybudovali jsme krásné prostory, které na sebe ve službách nevydělávají. Ale ZP, SP, Plyn, El. energie, voda a nájem, to je smrtící koktejl !!! Nyní jsem kandidát na podporu, vše už jsem jim dal a nemám už ani na provoz auta.

Okomentovat